Gerechtelijke incasso

Heb jij klanten die niet of slecht betalen? Vaak is een minnelijke incasso – zonder tussenkomst van de rechter – de meest efficiënte en meest klantvriendelijke oplossing. Het scheelt jou en jouw klant een hoop extra kosten. Maar als dat echt niet lukt, is het tijd om juridische maatregelen te nemen. Dat gaat in een paar stappen. Wij helpen je daar bij.

Wat is gerechtelijke incasso?

Vaak wordt gedacht dat een incassobureau en deurwaarder hetzelfde doen. Maar beide hebben andere bevoegdheden. Een incassobureau mag alleen proberen de schulden te innen in opdracht van de schuldeiser door middel van het aanmanen, zoals: het sturen van brieven of door te bellen. Dit noemen we minnelijke incasso. Als een betaling uitblijft dan is de volgende stap een gerechtelijke procedure starten, dit is gerechtelijke incasso. Voor gerechtelijke incasso moet een gerechtsdeurwaarderskantoor ingeschakeld worden. Deze heeft op grond van de wet ruimere bevoegdheden dan een incassobureau.

Uit welke stappen bestaat het gerechtelijke traject?

Stap 1: Verhaalbaarheid

Voor we het gerechtelijke traject starten bepalen we altijd eerst of de stap naar de rechtbank wel zinvol is. Dit brengt namelijk kosten met zich mee. Kan jouw klant eigenlijk wel betalen of lopen de kosten voor jou en jouw klant onnodig op? Dit gaan wij onderzoeken. We gebruiken hiervoor onze kennis van meer dan 3,6 miljoen debiteuren. Ook raadplegen wij het Digitaal Beslag Register (DBR) voor lopende beslagen bij jouw klant.
Is de slagingskans laag, dan sluiten wij het dossier. Zo voorkomen we onnodige kosten voor jou en jouw klant. Bij een positieve slagingskans gaan we door met stap 2.

Stap 2: Kostenvoorschot en ambtshalve toetsing

Bij incassozaken via Online Incasso zijn we, voordat we naar de rechter gaan, verplicht om aan jou een kostenvoorschot te vragen. Bij alle incassozaken vragen we op dit moment jou om aanvullende informatie aan ons toe te sturen zoals algemene voorwaarden of overige relevante communicatie met jouw klant. Deze informatie heeft de rechter nodig om jouw zaak inhoudelijk te toetsen: ambtshalve toetsing. Zonder deze stukken kan jouw zaak al voor de zitting plaatsvindt worden afgewezen. Lees er meer over in deze blog van Teamleider Juridische Zaken, Ies van Apeldoorn.

Stap 3: Dagvaarden

De volgende stap is het uitbrengen van een dagvaarding. Een dagvaarding is een officieel document met daarin een oproep aan jouw klant om voor de rechter te verschijnen. Onze deurwaarder overhandigt deze dagvaarding persoonlijk.

Stap 4: Vonnis

De rechter beslist of jouw klant de betalingsachterstand, eventuele rente en extra kosten moet betalen. Dit heet een vonnis. Onze deurwaarder zorgt dat dit vonnis bij jouw klant terechtkomt, met het verzoek om te betalen.

Stap 5: Executie van vonnis

Betaalt jouw klant niet? Wil hij of zij geen betalingsregeling afspreken? Of reageert hij of zij helemaal niet? Dan gaan wij over tot uitvoering (executie) van het vonnis. We kunnen bijvoorbeeld beslag leggen op het loon van jouw klant, de bankrekening of eigendommen zoals auto’s.

Wat kost het gerechtelijke traject?

In de gevallen waarbij we met jouw klant tot een oplossing komen, dan zijn er voor jou meestal geen kosten. Behalve eventuele externe kosten, juridische kosten of kosten die we niet naar jouw klant mogen doorbelasten. Met onze rekentool kan je een berekening maken van jouw kosten als je klant toch niet betaalt.
In het gerechtelijke traject heb je vaak te maken met de kosten voor de rechtbank (griffierechten) en eventuele informatiekosten. Hoe dat zit, dat lees je hier.

Meer weten over samenwerken met GGN?

Wij vertellen graag meer.

Gratis informatiemail aanvragen

Ben je al klant? Log dan direct in bij MijnGGN.

Mail ons

Chat met ons

088-3316678

We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur

Menselijk incassotraject

De verhalen uit de praktijk van GGN gaan altijd over betalen, over geld. Maar als je verder kijkt, gaan ze vooral over mensen. Wij blijven ook tijdens de gerechtelijke procedure in gesprek met jouw klant. Omdat wij geloven in een sociale aanpak en dit meestal ook tot het beste resultaat leidt.

Online volgen via Mijn GGN

Wil jij weten hoe het ervoor staat met jouw klant en de betalingsachterstand? In jouw persoonlijke account van MijnGGN houden we dit per klant bij en kun je precies zien welke afspraken er zijn gemaakt.

Incasso in het buitenland

Heb jij klanten in het buitenland die niet of slecht betalen? En zijn ze lastig te bereiken? Wij lossen dit voor je op met ons uitgebreide internationale netwerk. Wij werken samen met lokale incassobureaus, deurwaarders en advocaten die bekend zijn met de lokale wetten, regels en cultuur. Zij benaderen jouw buitenlandse klanten op de juiste wijze en in hun eigen taal.  Wij monitoren de voortgang en houden je hiervan op de hoogte. Meer weten of direct een internationale incasso starten? Neem dan contact met ons op.

Partner van Payt – debiteurenbeheersoftware

GGN is partner van Payt. Payt automatiseert debiteurenbeheer met slimme cloud software. Door de samenwerking met GGN kunnen klanten van Payt facturen die niet betaald worden in het incassotraject doorzetten naar GGN. Wij voeren de stap naar de rechter en het vervolgtraject uit. Wij zorgen ervoor dat de facturen betaald worden en de relatie met jouw klant niet wordt verstoord. Lees hier meer over de samenwerking.

Schuldbewaking

Is jouw klant onvindbaar? Of is een betalingsregeling of hulp helemaal niet mogelijk? Dan laten we dit weten. Je kunt dan kiezen voor schuldbewaking. We staken onze acties om de betalingsachterstand te innen, maar blijven jouw niet betalende klant wel (financieel) volgen. Als we een kans zien, gaan we alsnog achter jouw geld aan. Voor schuldbewaking gelden aparte tarieven.

Onze andere diensten

  • Thuisbezoek Onze deurwaarder gaat langs bij je klant om te zoeken naar een oplossing
  • Minnelijke incasso Voordat de stap van rechter nodig is, zijn er nog veel mogelijkheden om jouw vordering te incasseren
  • Online incasso Dé online oplossing voor onbetaalde facturen

Interessant voor jou

Wij investeren continu in innovatie en samenwerking om onze dienstverlening te versterken. In onze artikelen, persberichten en blogs lees je hoe we dat doen.

Lees alle artikelen