Bedrijfspersona's

Bedrijven met een betalingsachterstand benaderen we niet allemaal op dezelfde manier. Op basis van meer dan 600.000 bedrijven in onze database hebben wij speciale bedrijfspersona's ontwikkeld. Op basis van kennis en ervaring voorspellen wij binnen welke persona een bedrijf valt en passen wij onze aanpak aan.

Bij GGN geloven en weten we dat aandacht loont. Wij hebben daarom aandacht voor het bedrijf achter de schuld. We gaan met ze in gesprek en zoeken naar de beste oplossing. Soms zijn we daarin streng maar vaak ook bieden we hulp. We zoeken naar een oplossing op maat waarbij zowel de klant als onze opdrachtgever geholpen is. Ook in tijden van crisis passen wij onze aanpak aan.

Bedrijfspersona’s in crisistijd

GGN heeft kennis van meer dan 600.000 bedrijven in de database. Normaal gesproken kunnen op basis van deze kennis en ervaring betaalgedrag uitermate goed voorspellen. In deze crisistijd ziet de wereld er echter heel anders uit. Kennis en ervaring van vóór de Coronacrisis blijkt niet bruikbaar in de huidige situatie. In deze crisistijd zien we een duidelijke verschil in betaalgedrag op basis van de impact van de Coronacrisis. We voegen daarom deze kennis toe aan onze segmentatie. Dit levert ons drie bedrijfspersona’s op.

Bedrijfspersona's 5

Acute probleembetaler: zwaar & direct getroffen bedrijven

Iedereen kent deze groep bedrijven. Zij hebben hun activiteiten moeten staken. Denk maar aan horeca en de evenementenbranche. Zij merken een direct negatief effect op hun kasstroom maar de vaste lasten lopen door. Zij zoeken steun bij de overheid door middel van diverse regelingen zoals de TOGS, TOZO of NOW.

Aanpak
  • Schuldrust
  • Hulp
  • Samen zoeken naar een oplossing

 

Bedrijfspersona's 3

Prioriteit betaler: indirect getroffen bedrijven

Dit is de meest lastige groep. Zij zijn onderdeel van een keten met problemen. Ze worden indirect maar mogelijkerwijs wel zwaar getroffen. In sommige gevallen zoeken ze steun bij de overheid zoals via de NOW-regeling.

Aanpak
  • coulance indien nodig
  • betalingsregeling
  • meedenken in overige oplossingen

 

Bedrijfspersona's 4

Laatbetaler: florerende bedrijven

Dit zijn de bedrijven die juist meer omzet en/of afzet genereren door de Coronacrisis. Denk hierbij aan webwinkels of bouwmarkten. Zij ervaren een verhoogde kasstroom en hebben geen overheidssteun nodig.

Aanpak
  • Kortlopende regelingen
  • Geen coulance bij betalingstermijnen
  • Betalen makkelijk maken

 

Aanpak

Bovenstaande segmentatie is een eerste indicatie voor een mogelijk aanpak bij een openstaande vordering. Het is belangrijk dat we met de bedrijven in gesprek komen. Op die manier kunnen we exact bepalen welke aanpak het beste past.

Voor de groep acute probleembetalers bieden we bijvoorbeeld tijdelijk schuldrust, hulp en zoeken we naar een oplossing. Voor de prioriteitsbetalers bieden we coulance indien nodig, spreken we een betalingsregeling af en denken we mee in overige oplossingen. Voor de laatbetalers zijn we strenger en spreken we kortlopende regelingen af, bieden we geen coulance bij betalingstermijnen en proberen we het betalen zo gemakkelijk mogelijk te maken.

In contact komen is essentieel

Om te kunnen bepalen welke aanpak passend is, is het noodzakelijk dat we de juiste en volledige gegevens hebben én dat we in contact komen. We willen in gesprek komen met de klant om de achterliggende problematiek in kaart te brengen. De campagne van de beroepsorganisatie van gerechtsdeurwaarders steunen wij dan ook van harte. Het is belangrijk dat bedrijven zo snel mogelijk contact opnemen wanneer er een brief van de deurwaarder op de mat valt. Met onze kennis en ervaring kunnen wij ze verder helpen.

Persona’s voor consumenten

Op basis van onze database met gegevens over het betaalgedrag van meer dan 3 miljoen consumenten ontwikkelden we ook vijf persona’s voor consumenten. Met deze persona’s kunnen wij jouw klanten gericht benaderen en dat is bewezen effectief. Zo helpen we jou en jouw klanten.

Ook interessant voor jou?

Wij investeren continu in innovatie en samenwerking om onze dienstverlening te versterken. In onze artikelen, persberichten en blogs lees je hoe we dat doen.

Meer nieuws & artikelen

Samenwerken met GGN?

Wil je meer weten over onze diensten of contact met een van onze specialisten? Mail of bel ons.

088-3316678