Restauranthouder Patrick de Bruin over het effect van Corona

3 minuten | Aandacht loont | Innovatie

“Voor de crisis ging het heel goed met ons. In februari dit jaar hebben we onze beste maand ooit gedraaid. In de week voor de lockdown zagen wij de bui al een beetje hangen. Je zag dat er minder gasten waren, mensen waren wat huiverig om naar buiten te gaan. Op de dag van de persconferentie waar de lockdown werd aangekondigd was het al ontzettend rustig.”

Patrick de Bruin is een van de eigenaren van restaurant Bij de Bruin op de Oude Binnenweg in Rotterdam. Als gevolg van de pandemie en de bijbehorende maatregelen zag De Bruin de inkomsten met ongeveer 85% afnemen. Daardoor werd De Bruin niet alleen gedwongen om creatief te zijn bij het genereren van inkomsten, er bleven ook een aantal rekeningen liggen.

“De dag na de persconferentie was er bij ons toch wel even iets van paniek. Hoe moet het nu verder? Er was ook onzekerheid. In eerste instantie golden de maatregelen voor iets van 6 weken, maar niemand wist echt hoe lang het zou gaan duren. Dat gold ook voor horecaondernemers verderop in de straat. Wij zijn toen gaan kijken naar wat er nog wél kan.”

Hoe hebben jullie het toen aangepakt?

“We zijn gaan bezorgen, om de dag. Daar hadden we nog geen ervaring mee, maar het beviel vooral in het begin goed. We merkten dat gasten graag wilden bestellen, en ook bij het bezorgen werden we heel hartelijk behandeld. Er waren mensen die vroegen of ik even tijd had en of ik wat te drinken wilde. Daar heb je bij thuisbezorgen helaas geen tijd voor, want je moet door, maar het is toch een leuk signaal.”

Is thuisbezorgen dé oplossing gebleken?

“Dat niet. Je ziet dat je qua omzet bij lange na niet in de buurt komt van wat je normaal gezien draait, maar het voordeel is dat er in ieder geval iets binnenkomt. Het is natuurlijk niet onze corebusiness en we doen ook alles zelf. Vooral in het begin van de lockdown liep het erg goed. Naarmate de tijd verstreek, gingen echter veel meer partijen ook thuisbezorgen. Dan zie je dat het aantal orders ook terugloopt.”

De omzet is teruggelopen, en jullie hebben ook te maken met een betalingsachterstand. Hoe ervaren jullie het contact met GGN?

Als verbazend goed! De zaakbehandelaar is erg betrokken en denkt ook echt mee. Zij zit tussen ons en de schuldeiser in, en bewaakt heel goed de belangen van beide partijen. Er moet natuurlijk betaald worden, maar als er écht niets is dan kan dat gewoon niet. Er worden eerlijke afspraken gemaakt met respect voor de situatie. Dat gaat bij lang niet alle incassobureaus en gerechtsdeurwaarders op deze manier. Bij GGN merk ik echt dat er geluisterd wordt, en dat niet enkel gedreigd met maatregelen terwijl dat helemaal geen effect heeft.

Tijdens de Coronacrisis heeft GGN speciaal de crisispersona’s voor bedrijven ontwikkeld. Via deze persona’s houden we rekening met de effecten van de coronacrisis op betaalgedrag van klanten. We stemmen onze aanpak hierop af. Meer weten? Lees alles over onze aanpak of de crisispersona’s.

Wellicht interessant voor jou?

Wij investeren continu in innovatie en samenwerking om onze dienstverlening te versterken. In onze artikelen, persberichten en blogs lees je hoe we dat doen.

Meer nieuws & artikelen

Samenwerken met GGN?

Via online incasso van GGN uploadt je online jouw onbetaalde facturen. Wij zorgen ervoor dat ze betaald worden

Mail ons

Chat met ons

Je kunt ons ook bellen

We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur