Samenwerken, zodat mensen hun schulden kunnen oplossen
De maatschappij wordt steeds ingewikkelder en daardoor raken mensen soms de weg kwijt. Ook financieel. Consumenten met schulden willen vaak wel betalen, maar het lukt ze om een of andere reden niet. Dan hebben ze wat hulp nodig. Kees van den Heuvel, commercieel directeur bij GGN vertelt in dit interview waarom goede samenwerking met de diverse betrokken partijen werkt.
Als opdrachtgever wilt u betaald worden voor de producten of diensten die u levert. Logisch. De kans dat uw factuur daadwerkelijk wordt voldaan, groeit als we goed samenwerken. De meeste consumenten willen namelijk het liefst betalen, maar hebben daar soms wat hulp bij nodig.
Kees van den Heuvel: “De maatschappij wordt steeds ingewikkelder en daardoor raken mensen soms de weg kwijt. Ook financieel. Zo loopt 10% van de Nederlanders die recht heeft op een toeslag deze mis, omdat de aanvraagprocedure voor hen te ingewikkeld is. Wanneer je kijkt naar de beweegredenen van wanbetalers dan blijkt dat slechts 1% wel kan, maar niet wil betalen. Voor dit type wanbetaler is de oorspronkelijke inzet van de deurwaarder bedoeld: dwingen om te betalen.
Wel kunnen en niet willen of niet kunnen wel willen
Een kwart van de mensen met schulden kan betalen en wil dat ook wel; bij deze groep gaat het vaak om een misverstand of nonchalance. Ze hebben bijvoorbeeld een brief gemist of zijn verhuisd. In deze gevallen helpt het wanneer we ze opsporen en aansporen. Als je deze groep faciliteert met bijvoorbeeld een link om te betalen, dan worden de schulden voldaan. En dan houd je nog 74% over. Dit zijn mensen die simpelweg niet kúnnen betalen, omdat zij over onvoldoende middelen beschikken. Of ze wel of niet willen betalen, is dan eigenlijk niet meer relevant. Wie niet kan, die kan niet.
Om te zorgen dat ze op de een of andere manier in een situatie komen waarin ze wel kunnen betalen, hebben ze hulp nodig. Wij zien we het als onze taak om deze hulp te bieden. Dat kunnen we niet alleen. Daarvoor werken we samen met verschillende partijen. Van uitzendbureaus tot schuldhulpverlening en van vrijwillige hulporganisaties tot gemeenten. Want samenwerken werkt.
Samen aandacht geven aan een route uit de schulden
We gaan in 2021 nog meer samenwerken en blijven doorbouwen aan onze dienstverlening. Mensen helpen, lukt het best als je ze persoonlijk spreekt. Als deurwaarder komen wij bij de mensen thuis en daarom zijn wij bij uitstek de aangewezen persoon om hulp te bieden. Onze deurwaarders leggen zo direct de connectie tussen mensen die hulp nodig hebben en professionals en vrijwilligers die hulp kunnen bieden. Bijvoorbeeld door mensen via de Nederlandse Schuldhulproute in contact te brengen met hulpverleners. Die geven hulp op vier verschillende niveaus:
- zelfhulp voor mensen die zelfstandig aan de slag kunnen;
- digitale hulp van een vrijwilliger via de fiKks-app;
- persoonlijke hulp van een vrijwilliger uit de buurt;
- professionele schuldhulpverlening door gemeenten.
Effect van het hulpaanbod is zichtbaar!
Deze aanpak werkt. We hebben recent onderzoek gedaan naar de effecten van doorverwijzingen naar hulpaanbod. Daarbij zien we opmerkelijke verschillen tussen de groepen die wel en geen hulp kregen aangeboden. Zo blijkt een probleembetaler zonder hulpaanbod in 7% van de gevallen te betalen, met beperkt hulpaanbod stijgt dit tot 15% en met uitgebreide hulp stijgt dit percentage zelfs naar 29%. Op deze manier wint zowel het individu als de maatschappij. Daarom zeggen wij als GGN: aandacht loont!”
Het jaarverslag 2020 van GGN: Dit jaar geen papieren document in mei, maar een video in maart! Ons jaar in 90 seconden: