Wat zijn incassokosten?

Je hebt een klant die niet betaalt en hiervoor wil je kosten in rekening brengen. Hoeveel kosten mag je in rekening brengen? En waar moet je op letten?

Wet Incassokosten (WIK)

De kosten die je in rekening mag brengen bij je klant in het geval van een onbetaalde factuur is geregeld via de Wet Incassokosten (WIK). Is je klant een particulier? Dan mag je een bepaald percentage van de hoofdsom in rekening worden gebracht. Hiervoor is de volgende staffel van toepassing.

Incassokosten voor consumenten per 1 juli 2012

15% over over de eerste € 2.500,- van de hoofdsom van de vordering, met een minimum van € 40,-;
10% over de volgende € 2.500,- van de hoofdsom van de vordering;
5% over de volgende € 5.000,- van de hoofdsom van de vordering;
1% over de volgende € 190.000,- van de hoofdsom van de vordering;
0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6.775,-.

Mijn klant is een bedrijf

Bij een vordering op een zakelijk klant gelden er andere regels. Er mag in dat geval afgeweken worden van de Wet Incassokosten wanneer partijen dat met elkaar afspreken. Zijn er geen andere afspraken gemaakt? Dan geldt de Wet Incassokosten (WIK) en bovenstaande staffel ook voor vorderingen op bedrijven.

Onbetaalde factuur uit handen geven

Je kunt ervoor kiezen om een incassobureau in te schakelen wanneer jouw klant weigert te betalen. GGN is een landelijk opererend incassobureau en deurwaarder in één. Wij helpen ondernemers en bedrijven om zo snel mogelijk hun rekeningen betaald te krijgen. We doen dit met respect voor jouw klant. Hebben eerdere pogingen niet gewerkt? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij versturen dan allereerst de 14-dagen brief of ook wel de WIK-brief genoemd. Deze brief is verplicht en geeft jouw klant 14 dagen de tijd om alsnog aan zijn betalingsverplichting te voldoen voordat er extra incassokosten gerekend worden.

Bereken eenvoudig de incassokosten

Via onderstaande tool bereken je eenvoudig de incassokosten voor jouw klant. In 70% van de gevallen gaat je klant over tot betaling zonder tussenkomst van de rechter. Zelf betaal je dan helemaal niets. In dat geval betaalt je klant namelijk de incassokosten. In het geval je klant niet over gaat tot betaling, werken wij met een kostenmaximum.

Meer weten over onze online dienstverlening?

Wij helpen je graag verder.

Mail ons

Chat met ons

088-3316678

We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur