Hulp bij niet betalende klanten

Jij hebt netjes je dienst of product geleverd maar de betaling blijft uit. Dit kost veel energie en tijd die je liever in andere zaken steekt. Hoe voorkom je nou dat klanten niet of te laat betalen? En wat doe je als een klant, na al jouw inspanningen, alsnog niet betaalt. Je wil tenslotte ook de relatie behouden. Wij helpen je verder.

Home 95

Hulp bij niet betalende klanten?

Download de whitepaper

  • Voorkomen van niet betalende klanten
  • Hulp bij onbetaalde facturen

Voorkomen van klanten die niet betalen

Het liefst breng je je debiteurenbeheer op orde zodat niet betalende klanten niet voorkomen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je debiteurenbeheer op orde te brengen. Allereerst is belangrijk: ken je klant. Controleer bijvoorbeeld de kredietwaardigheid van een nieuwe maar eventueel ook een bestaande klant. Daarnaast is het belangrijk om goede afspraken te maken en vast te leggen. Lees meer tips om openstaande facturen te voorkomen in het blog.

Hulp bij onbetaalde facturen

Als je dan toch te maken hebt met openstaande facturen of niet betalende klanten, kan je eerst zelf proberen het op te lossen met je klant. Kom je er niet uit? Dan kan je ervoor kiezen om hulp in te schakelen. Je kunt onder andere een incassobureau of een deurwaarder inschakelen.

GGN is een incassobureau en deurwaarderskantoor in één. Wij proberen allereerst te incasseren zonder naar de rechter te gaan: het minnelijke incassotraject. Incasseren we niet? Dan geven we gratis advies over een eventueel gerechtelijk incassotraject en schakelen wij onze deurwaarders in. De keuze is aan jou of we deze stap naar de rechter zetten.

Zo ziet ons incassoproces er uit

Wij verzorgen voor jou het gehele incassotraject: van aanmaning tot het eventueel leggen van beslag. Wij bedienen heel Nederland, of je nu op zoek bent naar een incassobureau in Den Haag of een incassobureau in Eindhoven. In onderstaande infographic leggen we precies uit hoe ons incassoproces er uit ziet.

In 3 stappen jouw onbetaalde factuur uit handen geven

Jij uploadt jouw onbetaalde facturen en wij doen de rest.

Online incasso starten

Incassotraject mobiel Created with Sketch. We beginnen met een minnelijke fase (duur: 3 weken) Als de totale vordering (de factuur plus de kosten) lager is dan €100 sluiten we het dossier. Jouw kosten zijn dan maximaal €25 (excl. kosten voor externe partijen). W e sluiten het dossier Afhankelijk van het nog openstaande bedrag nemen we vervolgstappen. Afhankelijk van het nog openstaande bedrag nemen we vervolgstappen. Gedeeltelijk of niet betaald Gedeeltelijk of niet betaald Via onze database met 3,6 miljoen klanten bepalen we de slagingskans van een gerechtelijke procedure. We onderzoeken dus of het zinvol is om door te gaan. Scoring gerechtelijke fase We sluiten het dossier om onnodige kosten te voorkomen. Jouw kosten zijn maximaal €25 (excl. kosten voor externe partijen). We sluiten het dossier Op basis van onze kennis over het betaalgedrag van 3,6 miljoen klanten kiezen wij welk aanmaningstraject het beste bij jouw klant past. We benaderen je klant via een brief, telefoon en/of e- mail. A anmanen LAGE KANS HOGE KANS 70% 30% In 70% van gevallen is dit het einde van het traject. Je klant heeft de gehele vordering betaald; de factuur plus onze kosten. Jouw kosten zijn dan €0. Alles is betaald Hier gaat het traject over in een gerechtelijke fase Kostenvoorschot betalen Onze deurwaarder gaat persoonlijk langs bij je klant met een dagvaarding: een oproep om voor de rechter te verschijnen. Dagvaarden We hebben via de rechter een vonnis (uitspraak) gekregen. Als de rechter bepaald heeft dat jouw klant moet betalen, dan zullen we de klant hier eerst van op de hoogte brengen (betekening vonnis). Betaalt je klant niet? Dan gaan we over tot het leggen van beslag (bv. op loon of voertuig). Vonnis en beslag Wij incasseren de gehele vordering inclusief onze kosten. Jij ontvangt je geld en wij sluiten het dossier. Alles is betaald Wij incasseren de gehele vordering inclusief onze kosten. Jij ontvangt je geld en wij sluiten het dossier. Alles is betaald De hoogte van het voorschot is afhankelijk van de hoogte van de vordering (minimaal €350). Het voorschot wordt aan het eind van het traject verrekend. We zullen altijd proberen het hele openstaande bedrag (jouw factuur en onze kosten) te incasseren. Lukt dat niet, wordt het kostenvoorschot verrekend met onze kosten. Jouw kosten zijn maximaal €275 (excl. kosten voor externe partijen zoals griffierecht). Is je klant een particulier of met zijn privé-vermogen aansprakelijk? We versturen eerst een WIK (Wet Incasso Kosten) brief. Deze is wettelijk verplicht. Je klant krijgt hiermee 14 dagen de tijd om zonder bijkomende kosten jouw factuur te betalen. Duur: 3 weken Alles is betaald nee ja We sluiten het dossier. Jouw kosten zijn €10. Gedeeltelijk of niet betaald Gedeeltelijk of niet betaald Wij gaan verder.
Incassotraject desktop Created with Sketch. We beginnen met een (duur: 3 weken) minnelijke fase Op basis van onze kennis over het betaalgedrag van 3,6 miljoen klanten kiezen wij welk aanmaningstraject het beste bij jouw klant past. We benaderen je klant via een brief, telefoon en/of e-mail. Afhankelijk van het nog openstaande bedrag nemen we vervolgstappen. Afhankelijk van het nog openstaande bedrag nemen we vervolgstappen. We zullen altijd proberen het hele openstaande bedrag (jouw factuur en onze kosten) te incasseren. Lukt dat niet, wordt het kostenvoorschot verrekend met onze kosten. Jouw kosten zijn maximaal €275 (excl. kosten voor externe partijen zoals griffierecht). Gedeeltelijk of niet betaald Gedeeltelijk of niet betaald A anmanen Gedeeltelijk of niet betaald 30% In 70% van gevallen is dit het einde van het traject. Je klant heeft de gehele vordering betaald; de factuur plus onze kosten. Jouw kosten zijn dan €0. Alles is betaald 70% Als de totale vordering (de factuur plus de kosten) lager is dan €100 sluiten we het dossier. Jouw kosten zijn dan maximaal €25 (excl. kosten voor externe partijen). We sluiten het dossier. Jouw kosten zijn €10. W e sluiten het dossier Via onze database met 3,6 miljoen klanten bepalen we de slagingskans van een gerechtelijke procedure. We onderzoeken dus of het zinvol is om door te gaan. Hier gaat het traject over in een gerechtelijke fase Scoring gerechtelijke fase Kostenvoorschot betalen Onze deurwaarder gaat persoonlijk langs bij je klant met een dagvaarding: een oproep om voor de rechter te verschijnen. Dagvaarden We hebben via de rechter een vonnis (uitspraak) gekregen. Als de rechter bepaald heeft dat jouw klant moet betalen, dan zullen we de klant hier eerst van op de hoogte brengen (betekening vonnis). Betaalt je klant niet? Dan gaan we over tot het leggen van beslag (bv. op loon of voertuig). Vonnis en beslag Wij incasseren de gehele vordering inclusief onze kosten. Jij ontvangt je geld en wij sluiten het dossier. Wij incasseren de gehele vordering inclusief onze kosten. Jij ontvangt je geld en wij sluiten het dossier. Alles is betaald Alles is betaald Alles is betaald Gedeeltelijk of niet betaald HOGE KANS LAGE KANS We sluiten het dossier om onnodige kosten te voorkomen. Jouw kosten zijn maximaal €25 (excl. kosten voor externe partijen). We sluiten het dossier De hoogte van het voorschot is afhankelijk van de hoogte van de vordering (minimaal €350). Het voorschot wordt aan het eind van het traject verrekend. We versturen eerst een WIK (Wet Incasso Kosten) brief. Deze is wettelijk verplicht. Je klant krijgt hiermee 14 dagen de tijd om zonder bijkomende kosten jouw factuur te betalen. Duur: 3 weken Wij gaan verder. Is je klant een particulier of met zijn privé-vermogen aansprakelijk? nee ja

Schuldbewaking

Heeft je klant niet alles betaald en is het dossier er geschikt voor? Dan blijven we je klant regelmatig in de gaten houden. Dat hangt af van de reden van niet betalen en de hoogte van het bedrag.

Meer weten?

Meer uitleg over de kosten en begrippen vind je bij de veelgestelde vragen. Je kunt ook hier gratis onze informatiemail aanvragen.

Vanaf het moment dat je jouw onbetaalde facturen hebt geupload, gaan wij aan de slag. Je hebt dan 24/7 inzicht in al jouw lopende dossiers via jouw persoonlijke MijnGGN-account.

Inloggen op Mijn GGN

Persoonlijke aanpak

Iedere klant is anders. En daarom benaderen we iedere klant ook anders. Dit zorgt voor een optimaal resultaat. Onze database heeft gegevens van ruim 3,6 miljoen mensen met betalingsachterstanden. Hierdoor kennen we dus al 90 tot 95 procent van jouw klanten. Wij zijn een verlengstuk van jouw organisatie en we proberen zoveel mogelijk tot een oplossing te komen zonder tussenkomst van een rechter. Dat scheelt onnodige kosten en tijd, voor jou en jouw klant.

Dit zijn de kosten

In 70% van de gevallen gaat je klant over tot betaling zonder tussenkomst van de rechter. Zelf betaal je dan helemaal niets. In dat geval betaalt je klant namelijk de kosten. In het geval je klant niet over gaat tot betaling, kost het je maximaal 35 euro. Kies je voor een gerechtelijk vervolgtraject, kost het jou ook niets als we erin slagen om te incasseren. Lukt dat niet? Dan werken wij met een kostenmaximum.

Meer weten over onze online dienstverlening?

Wij helpen je graag verder.

Gratis informatiemail aanvragen

Ben je al klant? Log dan direct in bij MijnGGN.

Mail ons

Chat met ons

088-3316678

We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur