Persoonsgericht incasseren dankzij state-of-the-art IT-platform
One size fits all. Daar kwam de werkwijze van GGN en andere incasso-organisaties vroeger op neer: we benaderden alle mensen met betaalachterstanden op exact dezelfde manier. Die tijd is voorbij. Het is de missie van GGN om mensen met betaalproblemen te helpen en te voorkomen dat zij in de probleemschulden terechtkomen. Hoe we dit doen? Door ze zo persoonsgericht mogelijk te benaderen. Ons splinternieuwe IT-platform helpt daarbij.
Wist u dat de GGN-database ruim 3,6 miljoen mensen met schulden telt? Zo veel mensen, zo veel verhalen. En dus uiteenlopende redenen waarom ze hun rekeningen niet kunnen of willen betalen. Sinds we bij GGN zo persoonsgericht mogelijk te werk gaan, gaan we uit van de situatie van de persoon in kwestie. Wat is iemands persoonlijke situatie en welke aanpak of regeling is het effectiefst, zowel voor deze niet (of laat) betalende persoon als voor onze opdrachtgever, de schuldeiser.
“Voorheen hadden we het binnen GGN altijd over ‘debiteuren’.”
Dit heeft een negatieve associatie en de meeste ‘debiteuren’ blijven gewoon klant bij onze opdrachtgevers, ook al betalen ze wel eens te laat. Bij onze missie past persoonlijke aandacht. Wij spreken dus over klanten als mensen met schulden bij ons terecht komen.
Zo persoonsgericht mogelijk
Van de deurwaarders die op pad gaan tot de mensen van ons contactcenter: GGN-medewerkers die contact hebben met een klant pakken met één druk op de knop het betreffende dossier erbij. Hierin zien ze welke rekeningen de klant nog niet aan onze opdrachtgever heeft betaald en welke vorderingen bijvoorbeeld lopen. Op basis van deze informatie gaan we persoonsgericht te werk: we bepalen wat op dat moment voor deze klant de beste vervolgstap is. Maar het kan nóg effectiever en persoonsgerichter. En daar gaat het nieuwe IT-platform, dat ik samen met mijn collega’s bij GGN aan het ontwikkelen ben, ons bij helpen. In dit nieuwe systeem werken de GGN-medewerkers niet alleen vanuit het dossier van onze opdrachtgever voor wie zij aan de slag gaan. Nee, álle dossiers waarin de betreffende klant voorkomt, zijn in één oogopslag te zien.
In zeven dossiers tegelijk
Het komt voor dat iemand die een betaalachterstand heeft bij het ene bedrijf, ook rekeningen heeft openstaan bij een ander bedrijf. Soms komt iemand wel in zeven lopende incasso dossiers tegelijkertijd voor. Op dit moment zijn die dossiers niet automatisch met elkaar gekoppeld, maar daar brengt het nieuwe IT-platform verandering in. Logt een GGN-medewerker straks met een klantnummer op het platform in, dan staan de verschillende dossiers waarin deze debiteur voorkomt overzichtelijk naast elkaar. Het voordeel? Inzicht in de totaalsituatie en de totale schuldenlast. En een overzicht van alle stappen die voor deze klant in het verleden al zijn ondernomen. Dankzij het nieuwe platform kunnen we nog beter de juiste vervolgactie bepalen en onze opdrachtgever hierover adviseren.
Het begint bij inzicht
Mensen met betaalproblemen missen vaak het overzicht als het gaat om hun financiën. Zij kunnen straks in het nieuwe platform inloggen en in één oogopslag zien bij welke schuldeisers zij rekeningen hebben openstaan en wat de status van de verschillende dossiers is. Met dit overzicht en wat we weten uit onze data, kunnen we specifiek gericht op de situatie een passende oplossing zoeken.
Het inningsproces van de toekomst
De mogelijkheden van het nieuwe IT-platform sluiten naadloos aan bij de strategie van GGN: zo maatschappelijk verantwoord mogelijk incasseren door de klant de juiste aandacht te geven. Dit is het inningsproces van de toekomst, dat wij als GGN tot dé norm willen verheffen. Hoe gaaf is het dat ik aan de ontwikkeling van het nieuwe platform bijdraag?
Reacties
plaats een reactie