GGN gaat digitaliseren, centraliseren en data-gedreven incasseren
Utrecht, 20 juni – De deurwaardersmarkt krimpt en tegelijkertijd automatiseren en verbeteren bedrijven en organisaties hun incassoprocessen in hoog tempo. Twee bewegingen met een grote impact op GGN: onze inkomsten uit gerechtelijke incasso dalen en we moeten ons sneller aanpassen aan deze digitale tijd.
Martin van Loon, CEO GGN: “Deze ontwikkelingen zijn niet nieuw voor GGN. In 2013 zijn we al gestart met het digitaliseren en efficiënter maken van ons bedrijf en in 2015 gingen we al van 28 naar 14 vestigingen. Daarin gaan we nu versnellen om zo nog efficiënter en klantgerichter te worden, omdat onze klanten dit van ons vragen.”
Een andere aanleiding is dat de overheid de kosten om naar de rechter te stappen fors heeft verhoogd. De griffierechten zijn door het kabinet in korte tijd verveelvoudigd. Hierdoor neemt het aantal gerechtelijke incassozaken flink af en daarmee een lucratief deel van ons werk. Daarbij vinden wij als GGN die hoge kosten niet passen bij ons streven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. In onze strategie hebben we daarom opgenomen dat we meer toe gaan naar diensten rond de de-escalatie en preventie van schulden.
Minder gerechtelijk, meer minnelijke incasso
Martin van Loon, CEO GGN: “Deze ontwikkelingen maken dat GGN verder gaat centraliseren, digitaliseren en meer data-gedreven gaat incasseren. En dat we ons verdienmodel aanpassen aan de verschuiving van minder gerechtelijke naar meer minnelijke incasso. Dit heeft helaas ook gevolgen voor een deel van onze collega’s. Want we gaan toe naar een GGN met minder kantoren en minder medewerkers. Uiteraard heeft GGN een sociaal plan en de gevolgen voor individuele medewerkers worden momenteel in kaart gebracht.”
Geautomatiseerd én persoonlijk
GGN is marktleider in de incasso- en deurwaardersbranche en is de voorloper in de markt. Van Loon: “De kostenbesparingen die we nu doorvoeren, maken onder meer investeringen mogelijk in verdere automatisering en digitalisering van ons bedrijf. Zodat we onze klanten kunnen blijven bedienen op een snelle, efficiënte en klantgerichte manier die past in deze tijd. Zo worden we door deze verandering als GGN kleiner in omvang, maar sterker als organisatie. En blijven we dé organisatie voor incasso- en deurwaardersdiensten. Ook in de toekomst. En die toekomst is digitaal, dus alles wat automatisch kan, doen we geautomatiseerd. Daar waar persoonlijk contact het verschil maakt, zijn we er.”
Reacties
plaats een reactie