Online incasso 32

Een premieachterstand bij je zorgverzekeraar?

Maak een voorbeeldberekening wat dit voor jou betekent

  • Eenvoudig
  • Direct inzicht

* aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

Ik heb een betalingsachterstand op mijn zorgpremie, wat nu?

Het kan gebeuren dat je een achterstand oploopt bij het betalen van je zorgverzekering. Een achterstand kan betekenen dat je door je zorgverzekeraar bij het CAK wordt aangemeld voor de regeling wanbetalers. Hiermee blijf je verzekerd, maar daar betaal je wel een hogere maandpremie voor.

Snel een achterstand betalen of een regeling afspreken kan extra kosten voorkomen!

Inzicht in je situatie met de premie zorgverzekering adviestool

We lossen het samen op

Zo voorkomen we oplopende kosten

Ik ben aangemeld bij het CAK

Heb je 6 maanden of langer geen premie voor je zorgverzekering betaald en niet gereageerd op herinneringen van je zorgverzekeraar? Dan kun je door je zorgverzekeraar worden aangemeld bij het CAK. Hieronder tref je alle informatie aan over het CAK en hoe nu verder.

Wat is het CAK

Het CAK voert in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wetten en regelgeving uit binnen het domein zorg en welzijn. Hierdoor blijft de zorgverzekering voor iedereen in behouden. Dat betekent dat je altijd recht blijft houden op zorg in Nederland. Echter, dit heeft wel consequenties op de te betalen premie. Op de website hetcak.nl staat meer informatie.

Wat zijn de consequenties?

Heb je 6 maanden of langer geen premie voor jouw zorgverzekering betaald en niet gereageerd op herinneringen van je zorgverzekeraar. Dan kan het zijn dat je door je zorgverzekeraar bent aangemeld bij het CAK. Dat betekent dat je vanaf dat moment een hogere zorgpremie moet betalen. De premie betaal je dan niet meer aan je zorgverzekeraar, maar direct aan het CAK. Er zijn twee mogelijkheden om de premie te betalen:

Je hebt werk of ontvangt een uitkering

Dan vraagt het CAK aan je werkgever of uitkeringsinstantie om de premie in te houden. Deze premie gaat af van je loon of uitkering. Als dat niet lukt dan ontvang je elke maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Op deze manier wordt betaling van je zorgpremie geborgd.

Je ontvangt zorgtoeslag en betaalt via betaalverzoeken

Dan gaat de zorgtoeslag naar het CJIB. Het CJIB gebruikt dit om alvast een deel van uw premie te betalen. Wat overblijft, betaal je via betaalverzoeken van het CJIB.

Het nieuwe termijnbedrag

U betaalt voortaan een hogere zorgpremie aan het CAK. Dit wordt een bestuursrechtelijke premie genoemd. In 2023 is deze premie € 165,70 per persoon (was € 152,20 in 2022). Dit bedrag geldt per maand. U betaalt dus geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. Wel blijft u verzekerd bij uw zorgverzekeraar. Op deze website kunt u in een adviestool meer inzicht krijgen in uw huidige situatie.

Hoe afmelden?

Als uw dossier nog niet bij GGN in behandeling is dan kunt u nog een regeling treffen bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar meldt u dan voorlopig af. U betaalt aan uw zorgverzekeraar dan weer de normale zorgpremie plus het bedrag dat u samen afspreekt om uw schuld af te lossen.

Uw zorgverzekeraar meldt u definitief af bij CAK op het moment dat:

  • uw hele schuld bij uw zorgverzekeraar hebt betaald; of
  • een schuldenregeling afsluit

Kom je er zelf niet meer uit?

Er zijn diverse hulpinstanties die je kunnen helpen. Ga naar Geldfit via www.geldfit.nl/ggn. Via een korte test krijg je een hulpaanbod op maat op basis van jouw postcode. Of bel voor hulp bij schulden met het gratis telefoonnummer van de Nederlandse Schuldhulproute. Dit is volledig anoniem.

Doe de Geldfit test

Veelgestelde vragen

Lees hier de meest gestelde vragen en de antwoorden.

Gratis telefoonnummer biedt oplossing voor mensen met geldzorgen

Voor beide doelgroepen is er sinds kort een gratis schuldhulplijn ingericht. De NSR wil met het telefoonnummer 0800-8115 mensen met geldzorgen op een persoonlijke en passende manier helpen en bemoedigen om een stap te zetten naar hulp. Als het nodig is, worden de mensen direct doorverbonden naar een lokale schuldhulpverlener. Wanneer blijkt dat mensen met financiële problemen hulp willen maar online niet vaardig zijn of graag iemand persoonlijk willen spreken, verwijzen medewerkers van GGN ze door naar dit telefoonnummer.

Via iDEAL kan je veilig en snel aan ons betalen. De betaling is binnen 2 werkdagen zichtbaar in MijnIncasso. Onze medewerkers kunnen direct zien dat er betaald is.

Direct betalen

Via MijnIncasso kan je eenvoudig een betalingsregeling treffen.

Direct naar MijnIncasso

Benieuwd waar u nu staat?

Maak een voorbeeld berekening van uw nieuwe termijnbedrag.

Heeft u nog vragen?

Geen probleem. Neem voor vragen over een betaling die je moet doen of hebt gedaan aan GGN contact met ons op via 088 331 45 00.