Voorkomen en het bespreekbaar maken van problematische schulden met persoonlijk incasseren

Zo’n 8.3% van alle Nederlandse huishoudens heeft schulden, blijkt uit cijfers van het CBS en NIBUD. Desondanks heerst er nog altijd een taboe op het fenomeen schuld. GGN doorbreekt dit taboe door met hun klanten in gesprek te gaan en samen te kijken naar een passende oplossing.

NSR

Anderhalf jaar geleden startte GGN een samenwerking met de Stichting Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Sjoerd Gellecum van GGN vertelt hierover: “Het doel van deze samenwerking is het voorkomen en het bespreekbaar maken van problematische schulden. Wij spreken namelijk veel mensen die openstaande vorderingen hebben en daarom staan we midden in de samenleving. Vaak is het zo dat wanneer wij als GGN langs moeten komen, wij direct met mensen in contact staan en dan graag onze expertise inzetten om hulp te bieden. Daarom zijn partnerships met bijvoorbeeld de NSR, maar ook met Fikks en Timing zo waardevol, want dit biedt onze deurwaarders en collega’s van de klantteams direct een ingang om passende hulp te bieden.”

Hij vervolgt: “Stichting Nederlandse Schuldhulproute werkt aan een Nederland zonder schuldzorgen. De Stichting heeft als missie: Nederland Financieel Gezond. Onze klanten kunnen bij NSR passende hulp krijgen voor hun situatie.” Om mensen met schulden zo passend mogelijk te kunnen helpen maakt NSR gebruik van verschillende tools. Één daarvan is het initiatief Geldfit. “Op geldfit.nl kunnen mensen met schuld door middel van een paar korte vragen inzicht krijgen op hun financiële gezondheid én zien waar ze hulp kunnen krijgen indien nodig. Zo zijn er bijvoorbeeld allerlei gemeentelijke loketten en instanties die zijn aangesloten bij Geldfit. Klanten die de test invullen, worden vervolgens doorverwezen naar de instantie die hen het beste hulp kan bieden of krijgen het nummer van iemand die hen kan helpen met allerlei financiële zaken.”

Bedrijfsvoering

Het partnerschap met NSR is na ruim een jaar volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering van GGN. Sjoerd vertelt hoe dit tot uiting komt: “Bij GGN werken we met Klantgerichte teams en zijn debiteuren onze klanten. Wanneer een klant contact met ons opneemt kan ons klantteam direct hulp bieden en proactief doorverwijzen naar een hulpinstantie. Zo kunnen ze bijvoorbeeld worden doorverwezen naar Geldfit, maar we kunnen deze klanten ook direct telefonisch doorverbinden naar de NSR of Timing. Hiermee maken we voor onze klanten de stap om hulp te zoeken en aan de bel te trekken en stuk kleiner. Deze manier van persoonsgericht benaderen zit echt in ons systeem ingebakken. Dit kunnen we alleen doen omdat we veel expertise en direct contact hebben met onze klanten. Niet alleen telefonisch, maar ook via brieven en mail. Hierdoor weten we precies wat voor situaties er spelen bij welke klant, wat het doorsturen naar de juiste instantie alleen maar makkelijker maakt.’’

‘Dankjewel’

Dat de nieuwe manier van werken en de samenwerking met de NSR zijn vruchten afwerpt, blijkt ook uit de praktijk. Gerechtsdeurwaarder Matthijs Brekelmans van GGN vertelt: “Aan het vak deurwaarder kleeft altijd een beetje een naar en stoffig imago, iets waar wij bij GGN al jaren van af willen. En dat lijkt te lukken. Het komt regelmatig voor dat ik bij iemand aanbel met een vordering, maar vertrek met een ‘dankjewel’ omdat ik mensen heb gewezen op allerlei loketten en schuldhulpinstanties waar ze recht op hebben. Het luisterende oor is echt belangrijk, aangezien schuldenaren het vaak moeilijk vinden om hulp te zoeken en de eerste stap hiertoe te zetten. En juist bij die eerste stap kunnen wij ze enorm helpen.”

Toekomst

Ook in de toekomst wil GGN deze nieuwe manier van persoonsgericht incasseren doorzetten. Sjoerd: “We willen bij GGN zeker doorgaan met de manier van werken die we nu hanteren en dat blijven verbeteren. Hiermee helpen we namelijk niet alleen onze klanten, maar uiteindelijk ook onze opdrachtgevers. Daarnaast willen we uitbreiden in onze partnerships. Naast NSR hebben we bijvoorbeeld ook een partnership met uitzendbureau Timing. Als we vervolgens merken dat een klant schulden heeft omdat hij of zij geen werk heeft, dan kunnen we ze doorverwijzen naar dit uitzendbureau. Hoe meer van deze partnerships we kunnen beginnen in de nabije toekomst, hoe beter dit is voor onze klanten.”

| Hulp nodig bij betaalproblemen? Trek aan de bel! |