Winst (in meerdere opzichten)
Het veranderproces werpt zijn vruchten af.
Kent u de Egyptische mythe van de vogel Feniks? De zon vindt Feniks zo mooi, dat hij de vogel het eeuwige leven schenkt. Feniks vliegt gelukkig weg, maar na vijfhonderd jaar voelt hij zich oud. Hij vraagt de zon hem weer jong te maken. De zon richt zijn stralen op Feniks en de vogel verbrandt. Als door een wonder, verschijnt daarna een jonge Feniks.
Winst!
Ook GGN aan het eind van de overgangsfase: van deurwaardersbedrijf naar vooruitstrevende creditmanagementorganisatie. Het lastige aan zo’n veranderproces is dat je relatief lang bekeken blijft worden door de bril van het verleden. Begrijpelijk, denk ik dan: mensen moeten eerst een duidelijk verschil zien, voordat ze erin geloven. Daarom ben ik blij dat ik als Financieel Directeur nu kan zeggen dat we het verschil maken en 2016 dik in de zwarte cijfers gaan afsluiten. Dat is winst in meerdere opzichten.
Keerpunt
Je ziet het vaker. Sporthelden worden afgeschreven in de publieke opinie, ondernemingen delven het onderspit in een concurrentieslag. Een voorbeeld? Het Nederlands elftal in 2014. Vooraf had niemand er vertrouwen in, maar uiteindelijk werd Oranje ‘vice-wereldkampioen’. Of Apple eind jaren negentig. De ondergang leek aanstaande, tot Steve Jobs er terugkeerde en het bedrijf aan zijn onstuitbare opmars begon. Nu is de charme van mythes, dat ze omgeven zijn door het aura van de verwondering. Maar als je in beide gevallen terugkijkt, zie je dat Louis van Gaal en Steve Jobs niet over één nacht ijs gingen en dat de ommekeer duidelijk aanwijsbare oorzaken heeft.
De aanwijsbare oorzaken voor het positieve resultaat van GGN is het strak geleide veranderingsproces. Het veranderproces werpt zijn vruchten af. Onze organisatie werkt efficiënter en de kwaliteit van onze dienstverlening is verbeterd. Mede dankzij onze landelijke database met gegevens over het betaalgedrag van 3,6 miljoen debiteuren. Daardoor kunnen we slimmer incasseren, op basis van verschillende betaalprofielen, zodat we een hoger incassorendement voor onze klanten kunnen halen.
Met behulp van deze innovatie worden alle lopende dossiers van een debiteur tegelijk inzichtelijk gemaakt. Dat scheelt tijd en onnodige kosten, voor ons, voor onze opdrachtgevers en voor hun klanten. Helemaal sinds RouteGGN, de applicatie waarmee onze deurwaarders op pad gaan, in gebruik is genomen. Incasseren kan tegenwoordig ter plekke. Op RouteGGN staan alle up to date gegevens van de debiteuren die hij bezoekt, zoals welke auto’s op naam van wanbetalers staan; een toepassing die door deurwaarders zeer enthousiast is ontvangen.
Onze ommekeer leent zich misschien minder voor mythevorming en mooie woorden van verwondering. Het maakt de prestatie evenwel niet minder groot. Het maakt de voordelen van onze nieuwe werkwijze voor klanten groot. De zwarte cijfers en geleverde kwaliteit aan onze klanten zijn een verdienste van ons allemaal, van al mijn collega’s. Die innovatief zijn en de schouders eronder zetten. Toch moet ik de eerste collega nog zien die zichzelf op de borst slaat; ik ben trots op hen en het resultaat.
Reacties
plaats een reactie